Zubačka Tanvald - Harrachov – perla českých železnic
Jen málokterá železnice se může pyšnit tolika nej jako Jizerskohorsko-Krkonošská železniční trať Tanvald - Harrachov, která byla postavena v letech 1899 – 1902.Tato unikátní trať je zajímavá je nejen unikátním stavebním provedením, ale také svojí bohatou historií. Stala se pravidelným cílem cest pro obdivovatele železnice a technických památek z celé Evropy a v roce 1992 byl úsek Tanvald - Kořenov prohlášen Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.
Dnes je v provozu 12 kilometrů trati z Tanvaldu do Harrachova, které se mezi lidmi říká "kořenovská Zubačka" nebo také "Polubenka". Trať z Tanvaldu do Harrachova se honosí mnoha zajímavými umělými stavbami, mimo jiné pěti tunely, z nichž nejdelší měří 940 metrů, dodnes dochovanou 4,43 km dlouhou dvoupásovou Abtovou ozubnicí v ose koleje na sedmikilometrovém úseku Tanvald - Kořenov, překonávajícím výškový rozdíl 235 metrů maximálním stoupáním až 58 promile, které je největším v České republice. Z památkově chráněného kořenovského nádraží (701 m.n.m.) železnice pokračuje táhlým obloukem ve tvaru podkovy přes 26 metrů vysoký most nad řekou Jizerou, kterým přechází z Jizerských hor do Krkonoš. Dále z Harrachova koleje po znovuobnovené trati pokračují přes Novosvětský průsmyk (885 m.n.m.) dalších 15 km do polského lázeňského města a krkonošského střediska Szklarska Poreba. Také jízda vlakem k polským přátelům rozhodně stojí zato. Nejenom, že cestující se zde možnost svézt skutečně moderní vlakovou soupravou, ale v rámci jízdy také zavítá do nejvýše položené železniční zástavky v Polsku, kterou jsou Jakuszyce.
V letním období se na této „perle našich železnic" pořádají oblíbené převážně víkendové nostalgické jízdy historických souprav. Právě v nich obzvláště vyniknou nádherné scenérie pomezí Krkonoš a Jizerských hor. Informace o nich naleznete na www.zubacka.cz